Global Student Forum του Δικτύου ASPnet UNESCO

Στις 7 Δεκεμβρίου 2021 ήταν η πρώτη ημέρα του Global Student Forum του Δικτύου ASPnet UNESCO.
100 μαθητές/τριες από όλο τον κόσμο συζήτησαν για το πώς μπορούν να αναλάβουν δράση μέσα από συνεργασίες για την ευημερία των ανθρώπων και του πλανήτη. Η Μαριλένα Παρασκευάκη, μαθήτρια της Γ’, ήταν εκεί ως εκπρόσωπος του ελληνικού Δικτύου ASPnet UNESCO και καταθέτει την εμπειρία της και τις τρεις ημέρες (7-8-9 Δεκεμβρίου 2021).
“Την πρώτη ημέρα, λάβαμε μία ενημέρωση σχετικά με το Παγκόσμιο Φόρουμ και τα θέματα για τα οποία θα συζητούσαμε στη συνέχεια. Επίσης παρακολουθήσαμε ένα βίντεο που αναφερόταν στους 17 στόχους βιώσιμης ανάπτυξης και απαντήσαμε συνοπτικά σε ορισμένες ερωτήσεις όσον αφορά τα προβλήματα που εντοπίζουμε σε τοπικό επίπεδο και πώς μπορούμε να συμβάλλουμε στη διαμόρφωση ενός πιο ειρηνικού, δίκαιου και βιώσιμου κόσμου. Έπειτα, πέντε μαθητές παρουσίασαν, μέσα σε λίγα λεπτά, ορισμένες από τις δράσεις τους για τους ανθρώπους και τον πλανήτη. Αμέσως μετά, χωριστήκαμε σε break out rooms. Εγώ βρισκόμουν σε αυτό που αφορούσε την κλιματική αλλαγή, μαζί με άλλα δέκα περίπου άτομα. Αρχικά, συστηθήκαμε και μιλήσαμε, για περίπου τρία λεπτά, για μία από τις δράσεις μας όσον αφορά τους ανθρώπους και τον πλανήτη. Επίσης, εκφράσαμε τις απόψεις μας και αναφερθήκαμε στα χαρακτηριστικά ενός changemaker (συνεργασία, όραμα, αποφασιστικότητα, ηγετικές ικανότητες κ.α.), καθώς και τις ευκαιρίες που του/της προσφέρονται (συνεργασία με τους άλλους, επιρροή της εκπαίδευσης, άλλοι φορείς με παρόμοιους στόχους κ.α.) ή και τις δυσκολίες που καλείται να αντιμετωπίσει (έλλειψη πληροφοριών ή παραπληροφόρηση για το θέμα που αντιμετωπίζει, άτομα που δεν πιστεύουν ή δεν κατανοούν τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής κ.α.) . Μιλήσαμε και για άτομα (π.χ. Γκρέτα, καθηγητές/-ριες) και οργανώσεις (π.χ. UN) που μας έχουν εμπνεύσει με το έργο τους. Σημειώσαμε τις απόψεις μας σε ένα jamboard. Τέλος, αφότου επιστρέψαμε στο main session, έγινε προβολή των ιδεών της κάθε ομάδας από έναν εκπρόσωπο, και έπειτα παρακολουθήσαμε μία παρουσίαση, σχετική με την τεχνητή νοημοσύνη και τη συνεισφορά της στη βιώσιμη ανάπτυξη.
Τη δεύτερη ημέρα εστιάσαμε κυρίως στον τομέα της εκπαίδευσης. Παρακολουθήσαμε αρχικά μία παρουσίαση σχετικά με το πώς η εκπαίδευση, τώρα και στο μέλλον, θα μας βοηθήσει να αναλάβουμε δράση για τους ανθρώπους και τον πλανήτη. Έπειτα, χωριστήκαμε σε break out rooms, όπως και την προηγούμενη ημέρα. Συζητήσαμε για την εκπαίδευση στην χώρα μας και εκφράσαμε τις απόψεις μας σχετικά με το πώς η εκπαίδευση θα μας βοηθήσει να αναλάβουμε δράση για τους ανθρώπους και τον πλανήτη. Επίσης, προτείναμε ορισμένες αλλαγές που θα επιθυμούσαμε να γίνουν στην εκπαίδευση, ώστε να είναι ταυτόχρονα και πιο αποτελεσματική η ενημέρωση των μαθητών για κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα (π.χ. διεπιστημονικά και διαπολιτισμικά προγράμματα σπουδών). Ακόμη, μιλήσαμε για το πώς φανταζόμαστε τον κόσμο σε 30 χρόνια (πιο ευρεία χρήση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, εναλλακτικό υλικό για το πλαστικό, χρήση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση), τι κατάσταση θα επικρατεί στο μέλλον και τον ρόλο που θα παίζει η εκπαίδευση στην ενημέρωση των μαθητών για τα προβλήματα που θα επικρατούν, ώστε να μπορέσουν και οι ίδιοι να δράσουν για την επίλυσή τους. Τέλος, μας ζητήθηκε να πούμε ο καθ’ ένας μία πρόταση στη μητρική μας γλώσσα για το πώς επιθυμούμε να είναι η εκπαίδευση στο μέλλον («Θέλω ευελιξία στην εκπαίδευση και διεπιστημονικά προγράμματα σπουδών») και το πώς πιστεύουμε πως η μελλοντική μας εκπαίδευση θα μας βοηθήσει να αναλάβουμε δράση για τους ανθρώπους και τον πλανήτη («Ελπίζω να μου δώσει τα εφόδια ώστε να παρέμβω ενεργά και ουσιαστικά για τους ανθρώπους και τον πλανήτη»). Έπειτα, αφότου επιστρέψαμε στο main session και συζητήσαμε για τα συμπεράσματα στα οποία καταλήξαμε, επιστρέψαμε στα break out rooms και μιλήσαμε, όπως και την προηγούμενη ημέρα, για τα χαρακτηριστικά ενός changemaker και τα εφόδια που μας έχει προσφέρει εκπαίδευση για να βοηθήσουμε τους ανθρώπους και τον πλανήτη. Τέλος, επιστρέψαμε στο main session και έγινε προβολή τω ιδεών της κάθε ομάδας από έναν εκπρόσωπο.
Η Τρίτη μέρα ήταν ανοιχτή σε γονείς και καθηγητές που ήθελαν να παρακολουθήσουν. Έγιναν αρκετές παρουσιάσεις σχετικές με τα συμπεράσματα στα οποία καταλήξαμε μέσω των συζητήσεών μας το Φόρουμ (τα χαρακτηριστικά ενός changemaker, διαμόρφωση της εκπαίδευσης για την καλύτερη ενημέρωση των μαθητών για κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα, η συμμετοχή των νέων). Επίσης, παρουσιάστηκαν ορισμένες δράσεις μαθητών για τους ανθρώπους και τον πλανήτη. Τέλος, μας ζητήθηκε να φορέσουμε μία παραδοσιακή ενδυμασία του τόπου μας, ή να αλλάξουμε το φόντο μας στην κλήση, ώστε να απεικονίζει ένα τοπίο που έχει για εμάς ιδιαίτερη σημασία και αξίζει να αναλάβουμε δράση για αυτό.”
Ευχαριστούμε θερμά την κα Δηλάρη, εθνική συντονίστρια του ASPnet UNESCO.