3ήμερη διεθνική συνάντηση στην Πορτογαλία -ERASMUS+ KA3 “BePart”

Τριήμερη διεθνική συνάντηση είχε η ομάδα του ευρωπαϊκού προγράμματος ERASMUS+ KA3 “BePart” στην Πορτογαλία και συγκεκριμένα  στο Paços de Ferreira, την πρωτεύουσα του επίπλου, από τις 3 έως τις 5 Μαΐου 2022 με 2 καθηγήτριες και 4 μαθητές.

Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα, ERASMUS+ KA3 “BePart”, στο οποίο συμμετέχουμε ως εταίροι μαζί με Ερευνητικά Κέντρα από 3 χώρες, Πορτογαλία, Ισπανία, Ελλάδα, το Πανεπιστήμιο του Porto και 4 Σχολεία από Πορτογαλία, Ισπανία, Λετονία και Ελλάδα είναι ένα καινοτόμο πρόγραμμα τόσο ως προς τη σύστασή του, όσο και ως προς το περιεχόμενό του. Στοχεύει στην ανάπτυξη, υλοποίηση και αξιολόγηση μιας καινοτόμου προσέγγισης για τους μαθητές και τις μαθήτριες και εφαρμόζεται πιλοτικά σε 4 Σχολικές Μονάδες των ως άνω χωρών, προωθώντας την ενσωμάτωση στην εκπαίδευση, τη συμμετοχική εκπαίδευση, την ενίσχυση των ικανοτήτων του δημοκρατικού πολίτη και την προώθηση κοινών αξιών. Προωθεί τη  συμμετοχή των μαθητών στη διαδικασία λήψης αποφάσεων των σχολείων τους με στόχο την ανάπτυξη των ατομικών τους ικανοτήτων και την κοινωνική τους ένταξη.

Την Τρίτη 3 Μαΐου 2022 συναντήθηκε για πρώτη φορά δια ζώσης η ομάδα μας με τους Πορτογάλους και τους Ισπανούς εταίρους στο σχολείο, Escola Secundária de Paços de Ferreira που είναι Γυμνάσιο και Λύκειο, με 1800 μαθητές. Η συγκίνηση μεγάλη μετά από 2 χρόνια διαδικτυακής συνεργασίας!

Μας υποδέχτηκε ο Διευθυντής του σχολείου, ο οποίος μας ξενάγησε σε όλους τους χώρους του. Ένα σχολείο που πραγματικά μας εντυπωσίασε με τις πολύ εξοπλισμένες αίθουσες και εργαστήρια  και τους πολλούς βοηθητικούς χώρους, όπως διώροφη βιβλιοθήκη, αίθουσα προσωπικής εργασίας των εκπαιδευτικών και των μαθητών, αίθουσα ξεκούρασης και συναντήσεων μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών,  χώρος εργασίας για ευρωπαϊκά προγράμματα, εσωτερικοί και εξωτερικοί χώροι αθλητικών δραστηριοτήτων, χώρος έκθεσης εικαστικών αμφιθέατρο, καφετέρια και εστιατόρια.

Την ίδια ημέρα μάς έγινε καλωσόρισμα στο Δημαρχείο της πόλης και κατόπιν ξενάγηση στο Μουσείο Επίπλου. Με έκπληξη μάθαμε ότι η πόλη διαθέτει 5.000 εργοστάσια επίπλου και προμηθεύει όλη τη χώρα με έπιπλα, ενώ κάνει εξαγωγές σε όλο τον κόσμο. Κατόπιν επισκεφτήκαμε το Αρχαιολογικό Μουσείο, όπου εκτίθενται τα αρχαιολογικά ευρήματα από ολόκληρο τον Δήμο, όπως κομμάτια αγγείων, χρυσά, ασημένια και χάλκινα νομίσματα και τον αρχαιολογικό χώρο Citânia de Sanfins, ένα οχυρωμένο χωριό του 2ου αιώνα π.Χ., που ήταν ένας τυπικός τύπος χωριού στην Εποχή του Χαλκού και του Σιδήρου. Εντυπωσιαστήκαμε από τα αρχαιολογικά ευρήματα, το φυσικό τοπίο αλλά  και την προσπάθεια των αρχαιολόγων να ανασυγκροτήσουν τις κυκλικές οικίες, με διάμετρο περίπου 5 μέτρων και κωνικές οροφές για να έχει ο επισκέπτης μια ολοκληρωμένη εικόνα.

Την Τετάρτη 4 Μαΐου 2022, παρακολουθήσαμε μαθήματα Ρομποτικής, Πορτογαλικών και Αγγλικών. Στα πορτογαλικά οι μαθητές έφτιαξαν ένα ποίημα καλωσορίσματος που μιλούσε για τη φιλία και την ενότητα, το οποίο μεταφράστηκε στα Ελληνικά και στα Ισπανικά. Επίσης λέξεις στα Πορτογαλικά, μεταφράστηκαν στα ελληνικά και στα ισπανικά ενώ η ελληνική ομάδα ανέφερε ελληνικές λέξεις που συναντώνται και στις άλλες γλώσσες. Παρατηρήσαμε ότι οι δύο γλώσσες, Πορτογαλικά και Ισπανικά έχουν πολλά κοινά στοιχεία. Η παρακολούθηση μαθημάτων ολοκληρώθηκε με το μάθημα χορού, όπου όλοι οι εταίροι διασκέδασαν με την εκμάθηση μιας χορογραφίας σύγχρονου χορού.

Μετά το γεύμα στο εστιατόριο του σχολείου, πραγματοποιήθηκαν οι παρουσιάσεις των τριών εταίρων από τους μαθητές που αφορούσαν την υλοποίηση των Μοντέλων Συμμετοχής Νέων και τα δύο χρόνια υλοποίησης, 2020-2022. Η ελληνική ομάδα αφού πραγματοποίησε μια παρουσίαση της χώρας μας, της Αθήνας και του σχολείου μας, έκανε μία επισκόπηση των δύο χρόνων, 2020-2022, υλοποίησης του προγράμματος με μαθητές και συγκεκριμένα παρουσίασε την υλοποίηση των Μοντέλων Συμμετοχής Νέων, EAR, yMIND και Μοντέλο 5 σταδίων για την διαδικτυακή συμμετοχή – Gilly Salmon. Το μοντέλο EAR στοχεύει στην εισαγωγή της διαλεκτικής μεθόδου στη σχολική εκπαίδευση και προωθεί την ενεργό συμμετοχή των μαθητών σε μια δημοκρατική κοινωνία, με την υποστήριξη τεχνικών θεάτρου. Μέσω αυτού του μοντέλου ασχοληθήκαμε με το θέμα της Ατομικής και Συλλογικής Ευθύνης το Σχ. Έτος 2020-2021. Τη φετινή σχολική χρονιά, 2021-2022, μέσω του μοντέλου yMIND ασχοληθήκαμε με την κατανόηση της ποικιλομορφίας, τον σεβασμό στη διαφορετικότητα, την προώθηση της ισότητας των φύλων και την πρόληψη της βίας λόγω φύλου καθώς και την πρόληψη του εκφοβισμού και των διακρίσεων. Φέτος επίσης υλοποιήσαμε το Μοντέλο 5 σταδίων για την διαδικτυακή συμμετοχή Gilly Salmon, δημιουργώντας μια διαδικτυακή κοινότητα στο Instagram.

Τις παρουσιάσεις παρακολούθησαν επίσης οι εταίροι  μας από τη Mentortec και το Πανεπιστήμιο του Πόρτο.

Η παρουσίαση της Πορτογαλικής ομάδας ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα, γιατί οι μαθητές, ντυμένοι ως επαγγελματίες διάφορων ειδικοτήτων παρουσίασαν τον Μοντέλο Συμμετοχής Νέων που εστίασε στον επαγγελματικό τους προσανατολισμό.

Ενδιαφέρον είχε επίσης η παρουσίαση της ισπανικής ομάδας, η οποία διαχειρίζεται ένα μέρος του προϋπολογισμού του σχολείου.

Η ημέρα ολοκληρώθηκε με το δείπνο που μας παρέθεσαν οι Πορτογάλοι εταίροι μας σε εστιατόριο με παραδοσιακή πορτογαλική  κουζίνα.

Την Πέμπτη 5 Μαΐου 2022, απολαύσαμε τη ξενάγηση στο μαγευτικό Πόρτο, τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Πορτογαλίας, μετά την πρωτεύουσα της Λισσαβώνας. Τοποθετημένη κατά μήκος των εκβολών του ποταμού Ντόουρο στα βόρεια της χώρας, είναι ένα από τα παλαιότερα Ευρωπαϊκά κέντρα και έχει ενταχθεί στον κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO το 1996. Η πόλη μας άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις για τη φυσική της ομορφιά, τα πολύχρωμα καλοδιατηρημένα κτίρια και τα πολλά οινοποιεία κατά μήκος του ποταμού.

Η διεθνική συνάντηση ήταν ιδιαίτερα επωφελής για τους μαθητές μας γιατί τους έδωσε  τη δυνατότητα να αναπτύξουν δεξιότητες ενεργού πολίτη, να διευρύνουν τους ορίζοντές τους, να δημιουργήσουν νέες φιλίες και εμπειρίες και να ανταλλάξουν πολιτιστικά στοιχεία καθώς όλα αυτά αποτελούν εφόδια ζωής για να σχεδιάσουν τη μελλοντική τους πορεία. Ο διαπολιτισμικός αυτός διάλογος, η ενίσχυση των φιλικών δεσμών καθώς και η ανταλλαγή καλών πρακτικών θα συνεχιστεί στην διεθνική συνάντηση στην Αθήνα, 17-19 Μαΐου 2022, όπου το σχολείο μας θα έχει τον ρόλο του οικοδεσπότη.

Ευχαριστούμε τους Πορτογάλους εταίρους για την ιδιαίτερα θερμή υποδοχή, τη φιλία και την αγάπη τους.

Συνοδοί: Περτσινίδου Κορίννα, Ζερεφού Δήμητρα

Μαθητές: Παρασκευάκη Μαριλένα, Χαζτζηθεοδωρίδου Θένια, Γονιδάκη Ελένη και Μιντζιλώνης Φάνης.