Μάνος Κοντολέων

Την Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου 2020 επισκέφτηκε τη σχολική μας βιβλιοθήκη ο συγγραφέας παιδικής και εφηβικής λογοτεχνίας κος Μάνος Κοντολέων, για να διδάξει τη Δημιουργική Γραφή στην ομάδα του πολιτιστικού μας προγράμματος «Αν έχεις έναν κήπο και μια βιβλιοθήκη, έχεις όλα όσα σου χρειάζονται». Ο συγγραφέας στη γνωριμία του με τα παιδιά τούς είπε ότι κάθε λογοτέχνης εκφράζει μέσα από το έργο του τη δική του οπτική γωνία για τον κόσμο.

Μας μίλησε για τη μαγεία της δημιουργικής γραφής, η οποία δεν αναπαριστά απλώς την πραγματικότητα, αλλά την επαναδημιουργεί. Έτσι, αλλάζει όχι μόνο τον αναγνώστη, αλλά και τον συγγραφέα, είτε παρουσιάζοντας μια πρωτότυπη, διαφορετική οπτική γωνία για τη ζωή, είτε επινοώντας ιστορίες και πλοκές που εκφράζουν με παραστατικό τρόπο την κοινή ανθρώπινη μοίρα.

Υπογράμμισε ότι η δημιουργική γραφή είναι τα λογοτεχνικά δημιουργήματα στα οποία ο συγγραφέας, γράφοντας , έχει σε μεγάλο βαθμό την τάση για ποιητικότητα και λυρισμό. Τόνισε μάλιστα ότι η ποιητικότητα και ο λυρισμός του τον βοηθούν να καταλάβει όχι μόνο τον πραγματικό κόσμο που μας περιβάλλει, αλλά και τον βαθύτερο ψυχοσυναισθηματικό κόσμο. Μάς διάβασε αποσπάσματα του βιβλίου του και έπειτα παρακίνησε τα παιδιά, ενθαρρύνοντάς τα, να εμπνευστούν από αυτήν την ανάγνωση και να δημιουργήσουν το δικό τους λογοτεχνικό κείμενο, να γίνουν τα ίδια μικροί συγγραφείς.

Τα παιδιά γράφοντας συνειδητοποίησαν ότι κάθε συγγραφέας μετουσιώνει τον κόσμο σε λέξεις με μια διαδικασία που είναι υποκειμενική και μέσα από αυτήν παρουσιάζει τα κλειδιά που ξεκλειδώνουν τον λογοτεχνικό του λόγο, αλλά και τα αντικλείδια που τον καθιστούν κομμάτι του αναγνώστη. Στη διαδικασία αυτή ο συγγραφέας έρχεται αντιμέτωπος με τον γραπτό λόγο, αλλά και με τον εσωτερικό και εξωτερικό του κόσμο. Πρέπει να αναζητήσει τα κατάλληλα λεκτικά εργαλεία, το λόγο, το ύφος, με τα οποία η ιδέα που έχει, μπορεί να υλοποιηθεί λογοτεχνικά. Έτσι θα καταφέρει να αποδοθούν με επιτυχία οι περιγραφές του, η θεματική του έργου του, η οπτική γωνία της γραφής του, αλλά και ο τρόπος της αφήγησής του. Τα παιδιά ήρθαν αντιμέτωπα με αυτά τα ζητήματα συγγραφής, γράφοντας το δικό τους κείμενο , ενώ παρακολούθησαν τον συγγραφέα με μεγάλο ενδιαφέρον. Δημιούργησαν με ενθουσιασμό τα δικά τους κείμενα που ήταν ευφάνταστα και πρωτότυπα.

Στο τέλος της συνάντησής μας, ο συγγραφέας αποχαιρετώντας τα παιδιά τούς υπενθύμισε ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑ, γιατί το να θέλει κάποιος να γράψει, χωρίς όμως να διαβάζει, είναι μια μάταιη προσπάθεια. Η συστηματική ανάγνωση, όπως τούς είπε, προσφέρει σε έναν συγγραφέα ιδέες, έμπνευση, θεματολογία, αλλά και πολύτιμα μαθήματα ζωής. Ελπίζουμε σε μια μελλοντική δημιουργική συνάντηση και με άλλους συγγραφείς στο σχολείο μας.

Υπεύθυνη καθηγήτρια: Παπαδάκου Ελένη