Σύνταγμα Δικαιωμάτων και Υποχρεώσεων

Τη φετινή σχολική χρονιά, όλοι οι μαθητές του σχολείου ενεπλάκησαν στη δράση “Ο Εσωτερικός Κανονισμός του Σχολείου ως μέσο ενδυνάμωσης της ενεργής πολιτειότητας των μαθητών”. Ο εσωτερικός κανονισμός του σχολείου, έτσι όπως έχει αποτυπωθεί εκφράζει ως επί το πλείστον τις υποχρεώσεις των μαθητών. Σκοπός της δράσης λοιπόν  ήταν να  ενσωματωθούν σ ’αυτόν και τα δικαιώματα των μαθητών βασιζόμενα πάντα στη Σύμβαση του ΟΗΕ  για τα Δικαιώματα του Παιδιού.
Ειδικοί στόχοι του σχεδίου δράσης
α. Αποδοχή από όλους ενός πλαισίου αρχών που διέπουν την καθημερινή λειτουργία του σχολείου
β. Αναθεώρηση – βελτίωση του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του Σχολείου
γ. Εμπλοκή των μαθητών στην εκπόνηση του Εσωτερικού Κανονισμού και δέσμευσή τους για την τήρησή του.
δ. Ενίσχυση των μαθητικών κοινοτήτων και της συνεργασία μεταξύ τους αλλά και με τη Δ/νση του σχολείου
ε. Ενδυνάμωση των μαθητών στη λήψη αποφάσεων και στη διαχείριση του σχολείου
στ. Ενδυνάμωση των μαθητών στην ενεργή πολιτειότητα

Οι μαθητές ανά τμήμα με τη βοήθεια των συντονιστών – καθηγητών τους εξοικειώθηκαν με τη Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Παιδιού. Κατόπιν οι μαθητές κατανόησαν τη σχέση δικαιωμάτων και υποχρεώσεων και ανέπτυξαν σε κάθε τμήμα ένα “σύνταγμα” που συμπεριελάμβανε τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που είχαν ψηφίσει ομόφωνα ως ολομέλεια. Το σύνταγμα αυτό αναρτήθηκε στον πίνακα ανακοινώσεων του τμήματος και τους δόθηκε χρόνος εφαρμογής περίπου τριών εβδομάδων. Μετά την εφαρμογή του “συντάγματος” και μετά τη λήξη του παραπάνω χρονικού περιθωρίου, οι μαθητές μπορούσαν να προβούν σε αναθεώρηση του “συντάγματος”, πραγματοποιώντας αλλαγές. Μετά τις αλλαγές θα έπρεπε όλοι να τηρήσουν το “σύνταγμα”.

Το σύνολο των συνταγμάτων όλων των τμημάτων, αποτέλεσε και το “σύνταγμα” όλου του σχολείου με ενσωμάτωση,  στον Εσωτερικό Κανονισμό του Σχολείου.

Η δράση αυτή άντλησε υλικό από το εγχειρίδιο “Compasito – Η Μικρή Πυξίδα” του Συμβουλίου της Ευρώπης.

ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΩΝ